top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תSharon Yarimi Stein

מה ההבדל בין לוגו למיתוג?

עודכן: 22 בדצמ׳ 2019

וגם, מה מה זה בכלל מיתוג? האם אני צריך מיתוג או רק לוגו?


מגיע הרגע שבו אתה מחליט שהגיע הזמן לשדרג את איך שהעסק שלך נראה, שהגיע הרגע לפנות לאשת מקצוע כדי לשדר תדמית אטרקטיבית לקהל הלקוחות שלך, אבל כשמגיעה השאלה האם אתה רוצה מיתוג שלם או רק לוגו, ברור שזה לא כל כך ברור מה זה אומר. במאמר הבא אנסה לפזר את הערפל כדי שתוכלו להנות מהקרניים החמימות של ההבנה.


מהו לוגו?


בפשטות, לוגו הוא סמל.

תפקידו להגיד לנו במבט אחד, במה מדובר, מה זה עושה ולמה זה טוב לי. כמובן שנבין את זה בצורה אינטואיטיבית ולא מפורשת.

יש שני סוגים של לוגו. ׳לוגוטייפ׳ - כיתוב בלבד ללא סימן גרפי. או על ידי צירוף של כיתוב וסמל גרפי.

הכיתוב הוא שם העסק (בליווי סלוגן לעיתים) לדוגמא:


את הכיתוב נאפיין על ידי התייחסות לצורה שבה כתובות האותיות: הפונט, זווית הכיתוב, ריווחים, גודל, עובי, יחסי עובי וגודל בין האותיות וכו׳


הסמל הגרפי יהיה צורה גרפית מופשטת או לא, שהסממנים שבה יתייחסו לערכי העסק. לדוגמא:


בסמל הגרפי ישנה התייחסות לדימוי, צבע, צורה, סגנון, קו, זוויות, עוביים, יחסים וכו׳


למה משמש הלוגו?


כמו שכולנו יודעים מניסיוננו כצרכנים, בלי לוגו לא נדע במי מדובר. לוגו משמש לייצוג וזיהוי, הוא הפנים של העסק ולכן נמצא אותו על גבי סחורה ומוצרים, במסמכים מקצועיים, באתר, ובעצם בכל נקודת מפגש שהיא.


לוגו הוא מסר


המטרה של לוגו הוא לייצג את העסק בצורה שתעביר מסר לגבי אופי ומהות השירות והמוצר שעסק זה מציע ללקוח, בצורה זכירה, אינטואטיבית ומהירה (שכן הזכרון והקליטה האנושית הינם ראשית כל של צבע וצורה על זה במאמר אחר…) לוגו טוב מפשט, מזקק ומתמצת את הזהות של העסק לכדי צורה וצבע על מנת ליצור הבנה אינטואיטיבית של המוצר/שירות ולמשוך את קהל היעד שלו בכך שמשדר ערכים שקהל היעד מתחבר אליהם ומזדהה איתם.


לדוגמא אם נבחן מקרוב את הלוגו של המותג nike נוכל לראות סממנים שמבטאים מצויינות (וי) פרץ אנרגיה (תנועה אלכסונית, עבה שהופך לדק) זרימה (מעוגל) ואפילו תעלה לנו אסוציאציה של חיוך מרוצה. ברור לכולם שכל אלו מייצגים היטב את ערכי המותג וזאת בצורה מופשטת ומרומזת.


נייק, עם ובלי.


זה מוביל אותנו למהו מיתוג.


אז מה זה מיתוג?


מיתוג הוא אסטרטגיה ליצירת התדמית של עסק.

ברמה הגרפית, מיתוג הוא השפה הגרפית שנפתח על מנת ליצור את התדמית החזותית של העסק.


השפה גרפית היא המיתוג ברמת הנראות, היא מתרגמת את ערכי המותג ומאפייניו, למאפיינים צורניים וצבעוניים. זאת על מנת לתקשר את זהות העסק דרך כל החושים ובכל הרמות כדי לייצר אחידות ואמינות וגם עוצמה בהעברת המסר מכל החזיתות.


אפל. החנות, המוצרים, התלבושת.


מיתוג מתחיל בחשיבה אסטרטגית עסקית ושיווקית הפורטת את מטרותיו של העסק, קהל היעד המדויק שלו, ניתוח והבנה מעמיקה של הלקוח: זהותו וצרכיו, מרכיבי המוצר והשירות, אופן הנגשתו וכל הפרטים הכרוכים בכך.


המיתוג ברמת הנראות הוא ביטוי חזותי של כל זה. אנו רוצים לתת את האווירה והמעטפת אשר מתקשרת כל זאת ללקוח.


מיתוג במידה רבה משקף את עולמו של קהל היעד או את העולם שאנו רוצים לייצג לו על מנת לדבר אליו ולצרכיו.


התפקיד של המיתוג החזותי הוא להעביר מסר אחיד, שפה אחידה, דרך כל הייצוגים של העסק בין אם זה החנות, המשרדים, הניירת, המוצרים, התלבושות, האתר והנוכחות ברשת וברשתות החברתיות בפרט. את המסר אנחנו רוצים להעביר באופן ישיר וברור גם דרך השפה הוורבלית בה אנחנו משתמשים בפנייה ללקוח (ולעובדים) כלומר הטקסטים שמשתמשים בהם בערוצי התקשורת מול הלקוח בין אם בעל פה או בכתב וגם דרך השפה החזותית כלומר התמונות, הצבעים, הצורות, הפונטים ועוד, שכולם יוצרים אווירה המעידה על זהות.


השפה הגרפית מונחת בעצם על גבי כל האלמנטים של העסק, כל עסק ומה שרלוונטי לצרכיו.

בדרך כלל זה כולל: ניירת, אתר, כרטיסי ביקור, עזרים שיווקים מודפסים או דיגיטליים (פלייארים, רולאפים, ברושורים או דפי נחיתה, באנרים וכו׳) רשתות חברתיות: פוסטים, קאברים וכו׳


מרכיבי השפה הגרפית


כחלק מפיתוח השפה הגרפית נייצר: פורמטים של הלוגו, תמונות, איורים, אייקונים, רקעים, טקסטורות, מסגרות, כפתורים, פלטת צבעים, הגדרות טיפוגרפיה: פונטים, גדלים של כותרות וטקסטים, ריווחים וכו׳.


לחברות גדולות נעשה brand book אשר מפרט את המרכיבים ואת החוקיות של המיתוג, עם דוגמאות למקרי בוחן ו״עשה״ ו״לא תעשה״ על מנת שיהיה מתווה אחיד וזה יהווה את ״התנ״ך״ על פיו ניצור כל אלמנט שיידרש בין אם זה מודעה בעיתון או אתר:


ה- brand book של גוגל



בסקאלה יותר קטנה נוכל להסתפק ב- pdf קצר וידידותי המפרט את מרכיבי המיתוג העיקריים. לדוגמא pdf של שפת המותג שעשיתי למותג השוקולד האמריקאי 'Miss Isha':





הקרניים


על מנת להבין האם את זקוקה ללוגו או למיתוג שלם שאלי את עצמך כמה אלמנטים יהיו במערך השיווק שלך וכמה מפותחת השפה הגרפית צריכה להיות על מנת לתת מענה על כולם. האם את זקוקה לניירת לשימוש משרדי? האם את מתכננת נוכחות ברשת? אתר, דף פייסבוק, אינסטגרם? האם את מתכננת לפרסם על ידי ברושורים, קטלוגים, מודעות וכדומה? האם יהיו כנסים, מצגות, גיבאווי? וכמובן, האם יהיו מוצרים, עובדים, חנויות, דוכנים וכדומה?

116 צפיות0 תגובות
bottom of page